MS Norway

Fläskfile med svampslås och rött vin till, pepparstek med en Norrland Guld , avrundat med glass med björnbär, avec till kaffet och allt detta i sällskap med Eva och Mor Thyra på MS Norway fick inleda helgen. Nu sitter man helnöjd hemma och börjar ladda inför Bureå IFs 90års firande i morgon. Det blir en heldag i Bureå med diverse aktiviteter, fotobollsgolf, veteranmatch avrundat med middag i nya kansli huset.

Bergspasset

Förmiddagen blev rena bergspasset men med energi från naturens eget skafferi tog vi oss över.

Men på eftermiddagen var Karsbäcken oss övermäktig.

Kattisträsk

Finnfors - Rengård är den nya sträckan som gäller för oss, den här gången en 130 kV ledning, mest parstolpar och mera kuperad terräng. Men innan vi lämnar Bastuträsk, Åsträsk ska jag berätta att denna rundloge, med tillhörande skjul, har med mig en gemensam historik.

Det var en midsommarafton för bra många år sedan då min Mor och Far skulle på dans tillsammans med några vänner.De tyckte det var dags att jag fick lära mig bjuda upp och dansa.Där stod jag uppklädd och nykammad och försökte se världvan ut. Men uppenbarligen utan framgång för de första flickorna som passerade mig tittade och undrade fnissande om jag var ute och förstörde barnbidraget. Resten av midsommarkvällen tillbringade jag vid skjulet där jag hade bättre framgång med luftgevärs skytte.

Får jag lov?

Hälsans Stig

En snabbpromenad runt hälsans stig sedan hyrbilen var tillbakalämnad fick avsluta denna semesterperiod, i morgon börjar man om att jobba. Det var rätt många som man mötte efter hälsans stig men inte så många som hälsade. Lasse, lillebror, han dock med ett snabbt "tjena" när han rusade förbi i hundrameterstempo.Just nu är det väldigt lummigt och fint runt slingan men tyvärr tycks det finnas typer med ett märkligt sätt att roa sig.

Harry boy

När Harry mötte Polly. Hunden Harry verkar vara på hugget medan Polly ser mindre intresserad ut.Mötet ägde rum hemma hos Kicki och Robert som under sin semester snickrar och donar på sitt hus. Fredagkväll blev det ännu mer Pollly när Idha och Isak tittade in på Storgatan och lite vin, och mycket surr innan vi gjorde  sällskap ut på restaurang.Kan det bli bättre.

Hemma

Sol i Skellefteå lär det ha varit nästan hela vår frånvaro men när vi landade på Storgatan sent på Tisdagskvällen hade molnen tydligen följt med oss.Trots mulet väder och låga temperaturer var vi ganska nöjda med resan söderut som innehöll många trevliga stopp med god mat, mysiga ställen och mycket bus.

GPS

Vänd där det är möjligt,,,,vänd där det är möjligt,,,,,gör en U-sväng,,,,, gör en,,,,alltså GPS i all ära men när den flippar ur då kan man hamna hur tokigt som helst.Det var precis det som hände när vi skulle lämna Gävle, den hade getts sig den på att vi skulle in på dom sämsta grusvägarna som fanns för att ta oss söderut.Det var bara att slå av eländet och köra på gamla hederliga "läsa skyltar" metoden.Att vi hamnade i Lidköping i stället för som målet var Öland var dock inte GPS fel utan under hotell frukosten kom vi fram till att det nog inte var någon bra ide att komma obokat till Öland, risken att det skulle bli "Hotell AUDI" var ganska stor.Nytt sikte var Mariestad, väl framme hittade vi ett hotell som dock kändes fel på en gång när vi stegade in , restaurangen var stängd på grund av brand och portieren hade ett ansiktsutryck som om han stått i brandlukt i flera veckor.Som tur var var det fullbokat så vi drog vidare till Lidköping där vi fick mycket förmånligt boende på Stadt. Efter god mat på en Italiensk restaurang avrundade vi med allsång i Hotellets pub.

Etapp 1

Okey, första lågbudjetbilen funkade inte länge så vi fick en Audi A3  i utbyte. Sträckan till Hudik har vi avverkat i så många år att det känns som ruitin idag . För 37år sedan innebar en resa med PVn till Hudik tankstopp och ibland övernattning men idag kör man turoretur på en tankning. Målet för etapp 1 idag blev Gävle där vi landade 18.30 utanför Scandic Hotell i Centrala Gävle.. 30 min jogging, 10 min i duschen sedan hittade vi ett mysigt matställe mittemot hotellet, avslutade med mingel i en utomhuspub mitt i Gävle God natt

Semester

Efter några timmars sömn vaknade man av en ordentlig åskbang men denna gång kunde man glatt vända sig om och ligga lungt kvar med den sköna känslan av SEMESTER. Senare mot aftonsidan när man stod i duschen och njöt av de varma vattnet for tankarna osökt till gårdagens hjälte, Gunnar, som med sin "spettkompetens" räddade skellefteborna från en rejäl kalldusch. Imorgon bär det av söderut, Eva,Nina och jag tar hyrbilen och sticker på en tripp med Öland som mål.

Från en klarblå himmel

Jag skrev tidigare att beredskapsveckan var stilla lung men när den närmade sig slutet slog eländet till som en blixt. Och som ni vet så slår blixten inte ner på samma ställe två gånger. Tisdag kväll bara som en uppvärmning bar det iväg vid 20tiden till Andersberg där folk var strömlösa. Byte av några säkringar så var alla nöjda och regnbågen visade sin uppskattning.

Efter en varm och solig Onsdag började mörka moln hota på  aftonsidan. Man hann bara hem, kasta i sig lite filmjölk sedan blev det bråttom för i Burvik brann det för fult i en stolpe till kollonibesökarnas stora fasa. Det såg ut som blixten var fångad av porslinssäkringen där den glödde uppe i stolpen. Den var så het att så fort den tog mark började det brinna i riset.

I stan var det därefter kris för att något hade hänt med en 30kV kabel som försåg värmeverket i Hedensbyn med kräm och hela stan riskerade att bli utan varmvatten. Som tur var ryckte extertisen i form av Gunnar Sandberg in och räddade morgon duchen för folket. Efter att Per Rehnberg och jag gjort en snabbinsats för sommarstugefolket i Boviken styrde vi belåtna hem mot en väntande säng. Men hur dj........ kul är det att då istället dra ett elverk ja vart tror ni jo till MYRHEDEN hemma 0500 snart ringer väckarklockan.

Bureå

Vi gjorde ett besök i Bureå i helgen och det var inte första gången efter flytten till stan men för första gången kände jag faktiskt lite saknad till alla fina sommar platser runt Bureälven.

Beredskap

Den helg som gått har förflutit i beredskapens tecken. När det gäller störningsavhjälpning har det varit lungt. Men en hel del annat hanns med under dessa dagar. Under Lördagen besökte vi strandfotbollen som spelades i Boviken, det var i första hand laget Pripps Blå som drog oss dit. Laget som var det enda mixade laget i sin grupp vann matchen som var en placeringsmatch. I veteranklassen visade några bekanta stjärnor att tekniken och vinnarskallen fanns kvar men man såg även att idag var det inte bara bollen som var rund.

White Clean

Ute spöregnar det men ni kan vara lugna, om exakt 1 vecka kommer värmen tillbaka konstigt nog precis lämpligt till att man går på semester. Då åker vi Eva, Nina och undertecknad på en biltur söderut. Vad vi troligtvis inte kommer att få se under den trippen är en sådan här vit ren som häromdagen dök upp framför oss i skogen.

När olyckan är framme

Det svänger fort ibland på vårat jobb.Istället för att slutföra första sträcka i vår besiktning fick vi i Tisdags åka till Granberget för att hjälpa till efter att Sture N skurit sig i handen med en kniv så pass att han fick uppsöka doktorn i Umeå.  Nina åkte till sjukhuset under dagen och hämtade hem en ihopsydd men i övrigt pigg montör. Onsdag sedan tillbringade vi i en lerig kabelgrav runt Vindkraftverken i Granberget och även det kan ha sin tjusning.

Lugn dag på jobbet

Det mest spännande under dagen var ballanseringen över Risån på en något osäker bro.(bild).

Apropå bloggnamnet

Ja vad ska man ta för namn till en blogg? Efter som BlondinBella var en av mina favorit bloggar så lät flintislella passande HaHa skoja bara men något skulla den ju heta. Och att frisyren i fråga är omtyckt av många är väl bilden bevis nog.

PartyInWhale

Det blev en härlig dag och Nina har i dag lärt sig att inte spotta när man bär mygghatt på sig. Nu är det fredag så vi säger bara Se You Later Isolater..

Och Idha I helgen blir det stövlar på för det är PartyInWhale i Staaan.

Walk alone

Det finns en Engelsk fotbollslåt som heter " You never walk alone" , ett påstående som stämmer bra in på Nina och mig när vi färdas fram i skogen. Dagens sällskap fram till lunch har varit en Älg, en Ödla och så denna vackra syrsa(bild), vilken art vet jag inte. Alla mygg och knott räknar vi inte in men denna hare (bild) som vi träffar varje dag vid kojjan som vi utgår från finns med i skaran av sällskap.

SaunaSwamp

Sommaren är kort bara +12 på morgonen. Starten på årets skogsvandringar blev en rivstart när det gäller vädret. Att vi började i BASTUträsk med temp. som pendlade mellan +25 och+30 var väl en slump eller är det alltid så varmt här?Naturen krafter visade sig från en annan sida när vi redan första dagen hittade en stolpe som Åskan hade fått in en träff på (bilden)